تحت شبکه ip, سیستم های نظارت تصویری

دوربین های تحت شبکه

دوربین تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه یا IP دوربین هایی هستند که خروجی تصویر در آنها به صورت کدهای 0 و1 هستند. که زبان ماشین یا باینری هم نامیده می شوند.

تصاویر دریافت شده توسط سنسور تصویر این دوربین ها، به وسیله پردازنده های روی برد دوربین به کدهای 0 و 1 تبدیل شده و به دستگاه دریافت کننده انتقال پیدا میکنند. دستگاه دریافت کننده میتواند یک کامپیوتر و یا یک NVR باشد. NVR مخفف عبارت NETWORK VIDEO RECORDER به معنی ضبط کننده تصاویر شبکه است.

تصاویر دوربین های ip از طریق کابل های شبکه مانند CAT5 یا CAT6 و یا به صورت بی سیم انتقال پیدا می کنند.
این دوربین ها دارای یک سیستم عامل داخلی هستند و خود مانند یک کامپیوتر کوچک عمل کرده و تصاویر رو به داده های دیجیتال تبدیل می کنند. و این یعنی می توان دوربین های تحت شبکه را مستقیما به یک کامپیوتر وصل نمود .

این برخلاف دوربین های آنالوگ است که برای ارائه تصاویر حتما به یک DVR نیاز داشتند تا تصاویر را از حالت

انالوگ به صورت دیجیتال ترجمه کند.

دوربین های تحت شبکه ویدئو را با گرفتن عکس های مکرر در ثانیه تشکیل می کنند .

همین موضوع یکی از عواملی است که باعث می شود دقت و کیفیت تصاویر این دوربین ها

به مراتب بالاتر از دوربین های آنالوگ باشد.
قیمت این دوربین ها و لوازم مورد نیازشان  به مراتب بالاتر از یک سیستم آنالوگ است

که همین موضوع استفاده از این دوربین ها را به ویژه در کشور ما کاهش داده است.

این دوربینها این قابلیت را دارند که مستقیما به اینترنت وصل شده و تصاویر ایجاد شده را روی بستر اینترنت بفرستند. و آن تصاویر رو کامپیوتر ها و اسمارت فون ها و تبلت ها با نرم افزار های مربوطه قابل دسترس خواهند بود.

دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های انالوگ نویز پذیری بسیار کمتری دارند

و می توان گفت ضریب اطمینان به مراتب بالاتری نسبت به آنالوگ ها دارند و در پروژه هایی

که محدودیت مالی وجود ندارد بهتر است از این سیستم ها استفاده نمود.

چرا دوربین های تحت شبکه؟
  • این دوربین ها در رزولوشن برابر با دوربین های اچ دی آنالوگ ، تصاویر به مراتب با کیفیت تری ایجاد می کنند.
  • عمر و ماندگاری و در واقع ضریب اطمینان این دوربین ها در مقایسه با دوربین های آنالوگ اچ دی بالاتر است.

تصاویر واقعی تر و رنگهای بهتری ارائه می دهند.

  • در مکان های که فاصله دوربین تا دستگاه زیاد است، می توان این دوربین را مستقیما به یک فرستنده رادیویی وصل کرده و تا فواصل بسیار طولانی فرستاد.
  • این دوربین ها ویدئو ها را با گرفتن چندین عکس در ثانیه تشکیل می دهند. این عامل باعث می شود تصاویر دقیقی ثبت شده و عملیات پلاک خوانی و ثبت پلاک حتما با این دوربین ها انجام شود.البته دوربین های پلاک خوان و ثبت پلاک ویژگی های خاصی دارند. که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت.
  • می توان با قرار دادن سوئیچ ، تصاویر چندین دوربین را فقط با یک کابل انتقال داد. این مزیت بسیار بزرگی برای این سیستم هاست.

 

  • امنیت بسیار بالا یکی دیگر از مزایای این دوربین هاست که مارا مجاب می کند از این سیستم ها استفاده کنیم.در سیستم های انالوگ در صورت دسترسی به کابل می توان از آن به راحتی انشعاب گرفت و تصاویر را در جای دیگری نیز مشاهده کرد.

ولی در سیستم های تحت شبکه، هر دوربین یک آی پی ، یک نام کاربری ، و یک رمز عبور منحصر به فرد دارد . بنابراین دسترسی به تصاویر این دوربین ها بدون داشتن مولفه های ذکر شده عملا غیر ممکن خواهد بود.

 

  • قابلیت هوشمندی در دوربین ها تا به امروز فقط در دوربین های تحت شبکه وجود داشته و فقط در این بستر می توان به دوربین های هوشمند مجهز شد . قابلیت های نظیر ،تشخیص چهره، شمارش افراد ، عیور از خط، جابجایی اجسام،و… همگی فقط در بستر تحت شبکه قابل دسترس هستند.

 

  • بسیاری از این دوربین ها قابلیت ضبط تصاویر در حافطه جانبی را دارند. و بدون نیاز به دستگاه رکورد می توانند تصاویر را در حافظه جانبی نیز ذخیره کنند.یعنی اگر به هر دلیل دستگاه رکورد دچار مشکل شود و عملیات ضبط متوقف گردد می توان به حافظه جانبی داخل دوربین مراجعه کرد.
  • قابلیت اتصال این دوربین ها به اینترنت یک مزیت فوق العاده است. اکثر برند های فعال در زمینه دوربین های تحت این امکان را در اختیار مصرف کننده گذاشته اند که تصاویر دوربین های تحت شبکه را با نرم افزار از طریق اینترنت و با روش p2p به صورت کاملا رایگان و بدون آی پی استاتیک دریافت کند. با داشتن آی پی استاتیک نیز می توان این دوربین ها را بدون نیاز به دستگاه nvr در بستر اینترنت انتقال داد.

 

  • این دوربین ها بدون هیچگونه تجهیز اضافی و فقط از طریق یک کابل شبکه ، به یک کامپیوتر وصل کرده و تصاویر آن را در کامپیوتر مشاهده کرد.

 

  • با قرار دادن یک سوئیچ شبکه، تصاویر این دوربین ها می توان در دستگاهها و سیستم های دیگری نیز بدون هیچگونه افتی مشاهده کرد.

و این عاملی است که باعث می شود ، این سیستم ها قابلیت این را داشته باشند که در مکانهای حساس ، در یک نقطه متمرکز نشده و در صورت انهدام و یا سرقت با خرابی یکی از دستگاههای رکورد، تصاویر در مکان های دیگری نیز در دسترس باشند.که همین عامل یک بار دیگر امنیت بسیار این سیستم ها را به رخ ما می کشد.

با توجه به موارد گفته شده چه زمانی از دوربین های تحت شبکه استفاده نکنیم؟!
  • در پروژهای کوچک و متوسط که محدودیت مالی وجود دارد!

به جز محدودیت مالی دلیل دیگری برای این امر وجود ندارد.

در پروژه های بسیار بزرگ استفاده از سیستم های آنالوگ هیچگونه توجیهی ندارند. و حتما باید از سیستم های تحت شبکه بهره جست

این دوربین ها در انواع مختلف تولید و در بازار وجود دارند:
  • دام
  • بالت
  • ptz
  • صنعتی
  • فیش آی یا 360 درجه

که هر کدام با توجه به محل نصب انتخاب می گردند.

برخی برند های فعال در زمینه تولید دوربین های تحت شبکه

 

برای مطالعه دقیق تر تفاوت دوربین های آنالوگ و تحت شبکه کلیک کنید

 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

1 نظر در “دوربین های تحت شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *