سیستم های نظارت تصویری

دوربین های دید در شب

دوربین های دید در شب

تعریف

دید در شب در دوربین های مدار بسته بدین معنی است که دوربین های دارای دید در شب می توانند در تاریکی مطلق تصاویر قابل قبولی را دریافت و ارسال نمایند.
دید در شب یا IR که مخفف infrared به معنی مادون قرمز است به وسیله led های کوچکی حول لنز دوربین ایجاد می شود.

نور مادون قرمز برای چشم انسان قابل رویت نمی باشد. لذا وقتی یک دوربین در حالت دید شب قرار گرفت شما قادر به دیدن نور ایجاد شده توسط دوربین نخواهید بود. و فقط یک نور قرمز ضعیف حول لنز دوربین خواهید دید.

دوربین چگونه شب و عدم وجود نور را شخصیص می دهد؟

باید اشاره کرد که این کار به عهده سنسور نوری یا فتوسل تعبیه شده بین led هاست که در صورت تاریکی محیط و پایین آمدن شدت نور در آن محیط ، فرمان روشن شدن led ها را صادر می کند.
با فعال شدن IR یا دید درشب ircut دوربین غیر فعال شده و تصاویر از طریق نور مادون قرمز و به صورت سیاه و سفید تشکیل خواهد شد.
مادون قرمز دارای هیچ گونه طیف رنگی نبوده و به همین دلیل است که هیچ رنگی را در تصاویر دوربین ایجاد نمی کند. به همین دلیل در تاریکی و با نور دید در شب همه تصاویر دریافتی سیاه و سفید است.
هرچه تعداد Led ها بیشتر و از جنس بهتری باشد تصاویر دید در شب ایجاد شده بهتر خواهد بود.

Ircut چیست؟

Ircut یک قطعه الکترونیکی در دوربین مدار بسته است که وظیفه آن فیلتر کردن نور مادون قرمز محیط در طول روز است.

یعنی این قطعه فقط به نورهای مرئی اجازه ورود به سنسور تصویر را می دهد. زیرا وقتی نور مادون قرمز با نور مرئی به صورت همزمان وارد سنسور تصویر می شوند باعث به هم ریختن ترکیب رنگ در تصاویر می شوند. لذا نور مادون قرمز با ircut در طول روز یا در محیط روشن فیلتر می شود. با فعال شدن ir یعنی زمانی که دید در شب دوربین فعال می شود ircut دوربین غیر فعال شده و نور مادون قرمز اجازه ورود به سنسور تصویر را پیدا می کند.
فعال و غیر فعال شدن ircut با صدای تق کوچکی همراه است.

چه زمانی از دوربین های دید در شب و چه زمانی از دوربین های استارلایت استفاده کنیم؟

همانطور که در مقاله دوربین های استارلایت گفته شد، دوربین های استارلایت در لوکس نوری بسیار پایین قادر به ارائه تصاویر رنگی هستند.

دلیل این امر نیز نوع لنز و سنسور تصویر آنهاست، که به شدت به نور حساس می باشند.

ولی زمانی که همان اندک نور نیز نباشد چه ؟

در تاریکی مطلق این دوربین های دید در شب هستند که با ایجاد نور نامرئی نیاز ما را مرتفع می کنند.

ایا دوربین های استارلایت مناسب پروژه های پلاک خوانی هستند؟

در دوربین های استارلایت برای ورود نور بیشتر به دوربین ، سرعت شاتر دوربین کاهش داده شده و دریچه دیافراگم باز تر از دوربین های دید در شب است. این دقیقا مخالف استراتژی دوربین های پلاک خوان در مبحث پلاک خوانی است.

در دوربین های پلاک خوان که همگی از نوع دوربین های دید در شب هستند ، دریچه دیافراگم بسته تر و سرعت شاتر افزایش پیدا می کند.

پس دوربین های استارلایت برای مبحث پلاک خوانی حرفه ای ،کاربردی ندارند.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *