سیستم های نظارت تصویری

نویز در دوربین های مداربسته

نویز در دوربین های مدار بسته

نویز در دوربین های مداربسته

نویز در دوربین های مداربسته در تعریف کلی عبارت است از:

نفوذ هرگونه سیگنال غیر مجاز به سیستم ، به گونه ای که باعث بروز اختلال در عملکرد عادی سیستم گردد.

عوامل بسیاری می توانند باعث ایجاد نویز در یک سیستم ، از جمله سیستم های نظارت تصویری  گردند که به بیان هر کدام خواهیم پرداخت.

 

میدان های مغناطیسی باعث ایجاد نویز در سیستم می شوند!

یکی از عوامل ایجاد میدان مغناطیسی، کابل ها یا سیم های حامل جریان الکتریکی هستند.

هر رسانایی که از آن جریان الکتریکی  عبور کند،حول محور خود دارای یک میدان مغناطیسی خواهد بود.

اگر جریان عبوری از سیم یا هر جسم رسانا ، متناوب (برق شهر یا AC ) باشد، میدان مغناطیسی ایجاد شده نیز متناوب و متغیر خواهد بود.

مطابق قوانین حاکم بر الکترومغناطیس اگر یک  جسم رسانا در معرض یک میدان مغناطیسی متناوب قرار گیرد، در آن جسم ولتاژ القا خواهد شد .حال اگر آن جسم دارای یک مدارِ بسته باشد ، ولتاژ القا شده باعث ایجاد جریان الکتریکی در آن جسم می شود.

با توجه به نکات گفته شده، در صورتی که کابل انتقال دهنده تصویر دوربین ، در جوار کابل ها یا سیم های برق با توان بالا قرار بگیرند ، بر آنها ولتاژ الکتریکی اعمال خواهد شد و از انجایی که مدار این کابل از طریق دستگاه رکورد بسته می شود، یک جریان ناخواسته به  دستگاه رکورد نفوذ پیدا کرده و باعث اختلال در تصویر دوربین مربوط می گردد.

نویز به وجود آمده در این حالت اگر شدت زیادی داشته باشد ، می تواند آسیب جدی به سیستم وارد آورد.

البته کابل های مورد استفاده در دوربین های مدار بسته ، دارای یک لایه شیلد می باشند که وظیفه دارند از نفوذ نویز به مغزی کابل جلوگیری کنند.ولی در صورتی که میدان مغناطیسی اعمال شده به اندازه کافی قوی باشد ، یا شیلد کابل تصویر دارای کیفیت مناسب نباشد ، ایجاد نویز در سیستم حتمی است.

شیلد کابل از طریق فیش های  مربوطه به بدنه دستگاه های رکورد اتصال دارد، با زمین کردن یا ارتینگ دستگاه می توان بخش وسیعی از نویز های ایجاد شده و حمل شده توسط شیلد کابل را به زمین انتقال داده و سیستم پایدار تری ایجاد کرد.

با توجه به مطالب گفته شده در صورتی که کابل تصویر دوربین در معرض هرگونه میدان مغناطیسی قرار گیرد ممکن است نویز درسیستم نفوذ کند.به جز کابلهای برق، تجهیزات دیگری نیز می توانند باعث ایجاد نویز گردند. مانند تجیزات بی سیم ترانس ،موتور ها و ژنراتور های برقی که همجوار با کابل تصویر هستند.

حتی برخی لامپ های دارای ترانس نیز می توانند باعث بروز نویر در سیستم  گردند.

در صورتی که کابل یا خود دوربین نزدیک این لامپ ها قرار گرفته  باشند ممکن است باعث ایجاد نویز در تصویر دوربین  مدار بسته گردد.

استفاده از منابع تغذیه بی کیفیت و کم توان ،عامل مهمی در ایجاد نویز

منابع تغذیه در دوربین های مدار بسته ، منابع12 ولت جریان مستقیم یا DC  هستند. از آن جایی که سیستم برق رسانی در کل دنیا به صورت جریان متناوب یاAC انجام می پذیرد. نیازمند تبدیل ولتاژ برق شهر به برق جریان مستقیم 12 ولت می باشیم.این کار توسط آداپتور ها و منابع تغذیه سوئیچینگ انجام می پذیرد.

منابع تغذیه در قسمت خروجی دارای یک مدار صافی ، برای ایجاد ولتاژ ثابت و بدون ریپل هستند. حال اگر قسمت صافی منبع تغذیه ، دارای کیفیت مناسبی نباشد ،عمل صافی به خوبی انجام نمی پذیرد. و ولتاژ و جریان خروجی منبع تغذیه دارای اعوجاج و ریپل خواهد بود که باعث می شود تصاویر دوربین مدار بسته به خوبی تولید نشده و نویز در سیستم رخ دهد.

باید این نکته را ذکر کنیم که بسیاری از منابع تغذیه در اوایل استفاده به خوبی عمل می کنند. ولی پس از مدتی باعث ایجاد نویز در سیستم می شوند. دلیل این امر آن است که مدار صافی منابع تغذیه شامل عناصری مانند خازن الکترولیتی هستند. و ممکن است بنا به دلایل بسیاری ،پس از مدتی ، ظرفیت و کیفیت خود را از دست بدهند و مشکل گفته شده ایجاد گردد.

یک نمونه عامل نویز در دوربین های مداربسته که در بعضی مکان ها، وجود برخی لامپ هاست!

البته به جز لاپهای دارای ترانس که اگر در نزدیکی کابل یا خود دوربین قرار گیرند ایجاد نویز می کنند ، برخی لامپها با توجه به فرکانس و طیف نوری که ایجاد می کنند ممکن است باعث اختلال در تصویر شوند .

همانطور که می دانید همه فرکانس ها و طیف های نوری برای چشم انسان قابل رویت نیستند. ولی همین عوامل ممکن است باعث ایجاد اختلال در تصویر دوربین ها گردند. و این مشکل فقط و فقط با تعویض یا خاموش کردن لامپ های مورد نظر مرتفع می شود.

تضعیف شدن سیگنال عاملی بسیار مهمی  برای ایجاد نویز در دوربین های مداربسته است

تضعیف شدن سیگنال می تواند باعث ایجاد نویز در تصویر دوربین گردد.

عواملی مانند استفاده از کابل های بی کیفیت و زیاد بودن طول کابل باعث تضعیف سیگنال دوربین می گردند. و در کابل کشی باید لحاظ شوند.

البته عوامل دیگری نیز می توانند باعث تضعیف سیگنال شوند . که مهمترین آنها برخورد حرارت زیاد با کابل می باشد.

همانطور که می دانید گرما باعث افزایش مقاومت الکتریکی در اجسام رسانا می شود. و افزایش مقاومت الکتریکی یعنی افت سیگنال.

پس زمانی که از کابل برای انتقال تصاویر برای مسیر های طولانی استفاده می شود باید مسیر کابل کشی به گونه ای انتخاب شود که در معرض دمای حرارت بالا قرار نگیرد.

مبحث نویز مبحث بسیار گسترده و پیچیده ای است برای بهبود این مقاله منتظر نظرات کاربران محترم هستیم…

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *