دسته‌بندی نشده

استارلایت در دوربین های مدار بسته

استارلایت

استارلایت در دوربین های مدار بسته

دوربین های استارلایت ( starlight ) دوربین هایی هستند که در نور محیط کم می توانند تصاویر رنگی ارائه دهند. این در حالی است که دوربین های معمولی در محیط های  با لوکس پایین قادر به این کار نیستند. و  تصاویرشان با مادون قرمز تشکیل شده و تصاویرشان به صورت سیاه  و سفید خواهد بود.

این دوربین های دارای دریچه دیافگرام بزرگتری نسبت به دوربین های معمولی هستند و سرعت شاتر بیشتری نیز دارتد.

خوشبختانه  این تکنولوژی نه تنها در دوربین های تحت شبکه بلکه در دوربین های آنالوگ اچ دی نیز دیده می شوند.

برای اینکه بتوانیم دقیق تر وارد این این بحث شویم باید موارد زیر را بداینم.


تعریف لومن :

مقدار شار نوری است که از یک منبع نوری خارج می شود. و با علامت lm یا lunen نمایش داده می شود. در مشخصات یک لامپ مقدار 1000 لومن و در لامپ دیگری 500 لومن درج شده است. از این نتیجه می گیریم که مقدار نور لامپی که دارای 1000 لومن است دو برابر دیگری است.

تعریف لوکس:

لوکس یا شدت نور واحد اندازه گیری شدت نور در یک محیط می باشد. در واقع لوکس چگالی نور در محیط را نشان می دهد .

لوکس از تقسیم میزان نور (لومن) بر مساحت محیط به دست می آید. همانطور که متوجه شدید یک منبع تغذیه در محیط های مختلف میتواند لوکس نوری مختلفی ایجاد کند.

به فرض مثال اگر یک منبع نوری 1000 لومنی در یک محیط به مساحت 10 متر مربع نصب گردد، شدت نور آن محیط 100 لوکس خواهد بود. و اگر همان منبع نوری در یک محیط با مساحت 100 متر مربع نصب شود شدت نوری معادل 10 لوکس در شدت نور آن محیط خواهد بود.

پ.ن این محاسبات صرفا برای درک خوانندگان این مطلب از مفهوم لوکس انجام شده است و در موارد کاربری برای محاسبه شدت نور، بسیاری از موارد در نظر گرفته می شود.


حال برگردیم به مطلب استارلایت خودمان

در مقادیر نوری پایین دوربین های دید در شب برای اراِئه تصویر از مادون قرمز کمک می گیرند. طیف نوری مادون قرمر، قادر به تشخیص رنگ نبوده و تصویری که دوربین ارائه می دهد سیاه و سفید خواهد بود.

برای رفع این مشکل دوربین های استارلایت به وجود امدند تا بتوانند در لوکس های بسیار پایین نیز تصاویر رنگی ارائه دهند.

دوربین های استارلایت در لوکس نوری بسیار کم مثلا 0.001 یا .0.0001 لوکس نیز می توانند تصاویر رنگی ارائه دهند. مقدار لوکسی که دوربین ها می توانند تصویر واضح به نمایش بگذارند معمولا در مشخصه دوربین ها ذکر می شود. و هرچه این مقدار کمتر باشد بهتر است.یعنی تا شدت نور پایین تری می تواند تصویر رنگی مطلوب ارائه دهد.

وبلاگ ما

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *