سیستم های نظارت تصویری

نصب صحیح دوربین مداربسته

نصب صحیح دوربین مداربسته
نصب صحیح دوربین مداربسته

مقدمه :

امروزه با توجه به شرایط بد اقتصادی و تورم وحشتناک حاکم بر سطح جامعه و پایین آمدن قدرت خرید مردم ، و در عین حال نیاز مبرم به داشتن سیستم های نظارتی(دوربین های مداربسته) بسیاری از مشتریان را بر این داشته تا خود به بازار فروش دوربین های مداربسته مراجعه کرده و شخصا خرید سیستم را انجام دهند.و خود نیز اقدام به نصب سیستم می کنند.

این امر به خودی خود، دارای مشکلات بسیار زیادی است. مشکلاتی که ناشی عدم اطلاع صحیح، از جنس خریداری شده به وجود خواهد آمد.

اجرای نصب دوربین های مداربسته حتی در حد یک یا دو دوربین، یک بحث کاملا تخصصی است و چالش های فراوانی برای انتخاب نوع سیستم وجود دارد.لذا در این نوشته خواهیم کوشید چالش های خرید و نصب یک سیستم دوربین مدار بسته را بیان کرده و یک به یک توضیح دهیم.

هدف:

هدف از نگارش این متن با مضمون “نصب صحیح دوربین مداربسته” بیان پارامتر های موثر و چالش های موجود در انتخاب و نصب یک سیستم نظارتی است.

ما در این مقاله به آموزش نصب دوربین مداربسته نخواهیم پرداخت .بلکه خواهیم کوشید تا وسعت دید کارفرمایان و همچنین، همکاران را در زمینه انتخاب و نصب صحیح دوربین مداربسته ،اعتلا بخشیم .

انتظار می رود بعد از خواندن این متن ، این موضوع که اجرای پروژه های دوربین مداربسته(حتی پروژه های کوچک) “یک بحث کاملا تخصصی است”، برای خوانندگان مسجل گردد.

نصب صحیح دوربین مداربسته

نصب صحیح دوربین مداربسته نیازمند این است که شما نیاز سنجی های لازم را به عمل آورده باشید:

دقیقا چه میخواهید؟

انتظار شما از دوربین مدار بسته چیست؟

باید مشخص کنید که هدف شما یا کارفرما از نصب دوربین مداربسته چیست.زمانی که هدف مشخص شد می توان در مورد انتخاب دوربین مناسب و محل صحیح نصب دوربین ،تصمیم گیری کرد.

انتخاب نوع دوربین

نصب صحیح دوربین مداربسته، اینگونه نیست که شما در یک پروژه، همه دوربین ها را از یک نوع انتخاب کنید.

هر محل نوع دوربین خاص خود را می طلبد.و تشخیص این امر بر عهده کارشناسان فروش دوربین های مداربسته است.

با ذکر چند مثال سعی می کنیم این موضوع را روشن تر سازیم.

 – مثال اول

کارفرما انتظار دارد پلاک خودرو های متوقف و همچنین در حال حرکت، در خیابان های اطراف، تحت هر شرایطی ( شب یا روز، خودرو های با سرعت کم یا زیاد و…) بر روی هارد ذخیره شود .تا در موقع لزوم، از تصویر مربوط استفاده شود.

در این شرایط باید دوربین های مخصوص پلاک خوانی که مسلما از نوع دوربین های تحت شبکه هستند و دارای فریمویرهای(Firmware)خاصی هستند ، پیشنهاد داده شود. و این فکر که ،به طور مثال با دوربین AHD با رزولوشن  بالا مثلا 5 مگا پیکسل بتوان این کار را انجام داد خیالی بیش نیست. در عوض با یک دوربین مخصوص پلاک خوان 2 مگا پیکسل و دستگاه ضبط کننده مناسب  این نیاز مرتفع می شود.

شما در این مواقع نیاز به یک دوربین مخصوص پلاک خوانی دارید .حال باید این را بدانید که دوربین پلاک خوان فقط مخصوص پلاک خوانی است. و نمی توان انتظار داشت هم برای کنترل کل محیط و هم ثبت پلاک مورد استفاده قرار گیرد. و شما نیار به یک دوربین دیگر برای ثبت وقایع کلی تر، خواهید داشت.

با این تفاسیر این نتیجه حاصل می شود که هر نمی توان از هر نوع دوربین برای هر نوع محیطی استفاده نمود و این کاملا یک بحث کارشناسی است.

– مثال دوم 

کارفرما انتظار دارد چهره افراد در موقع ورود و خروج حتی در تاریکی، کاملا تشخیص داده شود:

خب ممکن است بدانید که تشخیص چهره در شب و با استفاده از تکنولوژی دید در شب به خاطر دلایل زیادی ،کمی دشوار است .پس برای مرتفع ساختن این نیاز ،نیاز به استفاده از دوربین های استارلایت در ارتفاع مناسب( به گونه ای که در محل مورد نظر چهره فرد روبروی دوربین قرار گیرد ) می باشیم.

 – مثال سوم 

از شما خواسته می شود یک تصویر با کیفیت مناسب، صرفا برای نظارت بر رفتار های کلی پرسنل، در یک مجموعه، ارائه دهید.و جزئیات چندان اهمیت ندارد.

خب ساده ترین درخواستی که کارفرما می تواند داشته باشد همین است. و برای این موضوع می توان حساسیت کمتری در انتخاب دوربین داشت.دوربین های بسیار زیادی برای این مورد در بازار موجود می باشد.مثلا دوربین هایdahua b2ab1p ,dahua 1200tp نمونه از دوربین های با کیفیت و قیمت مناسب با طول عمر بسیار بالا برای این نیاز هستند.

 – مثال چهارم 

اگر مجبور هستید در محلی دوربین نصب کنید که تضاد نوری شدید وجود دارد حتما از دوربین هایی که تکنولوژی WDR دارند استفاده کنید.

مثال های بسیار زیادی می توان ذکر کرد که می توان برای آنها دوربین های مناسب پیشنهاد داد. به گونه ای که دوربین های دیگر قادر به انجام کار آن دوربین نباشند. مثل شمارش افراد . مثل تشخیص عبور از خط مجاز و ورود به محدوده مشخص شده و بسیاری مثال های دیگر.

 با توجه به موارد گفته شده ابتدا باید نیاز کارفرما کاملا سنجیده شده و دوربین مناسب پیشنهاد داده شود.

انتخاب محل، ارتفاع ، زاویه و نور مناسب برای نصب صحیح دوربین مداربسته

یکی دیگر از مواردی که در نصب صحیح دوربین مدار بسته باید مد نظر قرار داد، انتخاب موقعیت استقرار مناسب،برای کارایی بالاتر دوربین است.

برای هر کدام از مثال های بالا یا هر مثال دیگری که منجر به انتخاب دوربین مناسب می شود، اگر محل، ارتفاع و زاویه مناسب برای دوربین در نظر گرفته نشود دوربین انتخاب شده کارایی نخواهد داشت.

  • به فرض مثال دوربینی که برای پلاک خوانی استفاده می کنید باید به گونه ای نصب شود که در زاویه مناسبی با سوژه مورد نظر قرار گرفته باشد. و همچنین ارتفاع نصب به گونه باشد که دوربین قادر به تشخیص پلاک باشد.
  •  زمانی که دوربینی برای تشخیص چهره افراد مورد استفاده  قرار می گیرد باید در ارتفاعی نصب شود که اشخاص کاملا  روبروی دوربین قرار گرفته و صورتشان به خوبی نشان داده شود .
    اشتباهی که بسیاری از همکاران مرتکب می شوند ، نصب دوربین در ارتفاع بالاست که چهره افراد به خوبی گرفته نمی شود.
  • دوربین استارلایت، در صورت استفاده ،باید تامین نور شود. و در تاریکی مطلق نصب نگردد.
    پس تامین نور مناسب هم یکی از مولفه های مهم در نحوه نصب صحیح دوربین مداربسته است.
  • دوربین باید به گونه ای نصب شود که نور مستقیم خورشید یا هر منبع نوری دیگر داخل لنز دوربین تابیده نشود.
  • اگر از دوربین های بدون تکنولوژی wdr استفاده می کنید نباید دوربین را در مکانی که تضاد نوری فراوان دارد نصب کنید.
  • محل مورد نظر باید با توجه نوع درجه حفاظت یا IP دوربین انتخاب شود.

انتخاب سطح مناسب برای نصب صحیح دوربین مداربسته

سطحی که برای نصب صحیح دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد ، باید به گونه ای باشد که ، دوربین از خطراتی چون صاعقه ، برخورد حیوانات ، خرابکاری توسط افراد غیر مجاز ،گرما و سرمای شدید ، رطوبت بیش از حد مجاز و … در امان بماند.

  • اگر سطحی که دوربین روی آن نصب می شود ، فلزی است، و ارتفاع و موقعیت آن به گونه ای است که احتمال برخورد صاعقه زیاد است، و یا ممکن است نویزی را به بدنه دوربین انتقال دهد باید دوربین را از سطح فلزی ایزوله کرد. بدین منطور می توان دوربین را بر روی باکس ها یا جعبه تقسیم های روکار فلزی یا کمباکس ها که مخصوص همین کار تولید شده اند نصب نمود.
  • سطحی که اقدام  به نصب دوربین مدار بسته می کنید باید دارای استحکام مناسب باشد .به گونه ای که به سادگی تخریب نشود.

همه نکات گفته شده در این متن برای نویسنده این متن کاملا تجربه شده و انتظار می رود خواننده بعد از خواندن این متن تا حد زیادی با مولفه های نصب صحیح دوربین مداربسته آشنا شده باشد. ولی این بدین معنا نیست که اگر تجربه نصب دوربین مدار بسته را ندارید یا آموزش ندیده اید خود اقدام به نصب کنید.

بازگشت به لیست

1 نظر در “نصب صحیح دوربین مداربسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *